Zapraszamy
Wszystkich

 Wieczór Austriacki 2006
   Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie

Napisz do nas - biuro@kultura.andrychow.eu

 

 

Po raz jedenasty andrychowski Miejski Dom Kultury gościł uczestników jednej ze sztandarowych imprez andrychowskiej kultury - barwne i piękne widowisko muzyczne - Wieczór Austriacki.

Imprezę zorganizowały Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie, Burmistrz i Rada Miejska Andrychowa, Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie oraz Austriackie Forum Kultury w Krakowie.

Wieczory te odbywają się corocznie pod patronatem Konsula Generalnego Republiki Austrii. Bardzo nam miło, że w tym roku mieliśmy zaszczyt gościć Panią Konsul - mgr Hermine Poppeller ...

oraz wielu znamienitych gości!

Tuż przed spektaklem, w okolicznościowych przemówieniach wystąpili zarówno Pani Konsul Hermine Poppeler, jak i Burmistrz Andrychowa Jan Pietras - życząc wszystkim zgromadzonym dobrej zabawy i wszelkiej pomyślności w nowym 2006 roku.

Nie pierwszy raz w andrychowskim Miejskim Domu Kultury padły słowa : Witam Państwa w tej pięknej klimatyzowanej sali - lecz właśnie podczas tego koncertu, po raz pierwszy - nie był to żart - lecz prawda.

Dyrektor Centrum Kultury i Wypoczynku - Zbigniew Przybyłowicz - pomysłodawca Wieczorów Austriackich, który dzięki wsparciu finansowemu konsulatu, władz, oraz hojności sponsorówi i aprobacie publiczności kontynuuje wraz z pracownikami CKiW tę piękną andrychowską tradycję - podzielił się z publicznością bardzo miłą informacją.

W ramach remontu Miejskiego Domu Kultury realizowanego ze środków Ministra Kultury w ramach programu operacyjnego "Rozwój infrastruktury kultury i szkolnictwa artystycznego oraz wzrost efektywności zarządzania kulturą" Miejski Dom Kultury w Andrychowie został wyposażony w system wentylacyjny oraz klimatyzację ...

... wymieniono również parkiet w sali widowiskowej oraz przebudowano scenę. W ramach prac zakupiono i zamontowano gazowe kotły c.o. i pompy oraz przeprowadzono remont kotłowni zniszczonej w czasie ubiegłorocznej powodzi.

Ale - dość tych szczegółów inwestycyjno-technicznych.

Uwaga uwaga! Proszę Państwa!

Po raz kolejny andrychowska publiczność miała przyjemność gościć artystów Gliwickiego Teatru Muzycznego.

 

Orkiestrę teatru, jak i całe widowisko z niepowtarzalnym, lekkim i pełnym wdzięku humorem w eleganckim fraku poprowadził

Maciej Niesiołowski

Po uzyskaniu dyplomu jako wiolonczelista, pracował w orkiestrze Filharmonii Narodowej, grał w zespole kameralnym "Con moto ma cantabile" i w Kwartecie Wilanowskim. Jest także absolwentem Wydziału Dyrygentury Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Bohdana Wodiczki. W 1974 roku rozpoczął pracę na stanowisku dyrygenta Warszawskiej Opery Kameralnej. Dyrygował przez 10 lat w Teatrze Wielkim w Warszawie, przez 12 lat kierował orkiestrą warszawskiej Akademii Muzycznej, przez krótki czas był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi. Brał udział w kursach mistrzowskich: w Bartok-Seminarium w Budapeszcie jako wiolonczelista i w Accademia Chigiana w Sienie jako dyrygent. Ukończył również studium menedżerów sztuki w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej (dawniej SGPiS). Koncertuje w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. W Telewizji Polskiej prowadził stałą audycję muzyczną pt. Z batutą i humorem, co przyczyniło się do jego ogromnej popularności. Jest laureatem Nagrody Radiokomitetu w 1989 roku. Zdobył także prestiżową Nagrodę Publiczności "Wiktor" (1990). W sezonie 1998/1999 jako kierownik zrealizował w Gliwickim Teatrze Muzycznym operetkę Orfeusz w piekle jacquesa Offenbacha; w sezonie 2002/2003 - Wiedeńską krew Johanna Straussa oraz teatralną wersję koncertu Z batutą i humorem, a w sezonie 2005/2006 koncert "Batuta, frak i elegancja".

Zwykle kompozytor i dyrygent kieruje orkiestrą - Maciejowi Niesiołowskiemu widać to nie wystarcza, dlatego co chwilę przejmował kontrolę nad całą zgromadzoną w sali MDK - andrychowską publicznością.

Mówią o nim - "najlepszy konferansjer wśród dyrygentów i najlepszy dyrygent wśród konferansjerów" Współautor (wraz z Joanną Niesiołowską-Schaitter która była również reżyserem i choreografem) scenariusza udowodnił, że widowisko muzyczne może być nie tylko źródłem niewątpliwych przeżyć artystycznych ale i dynamiczną, pełną humoru - wspólną, wyśmienitą  zabawą.

Kto by pomyślał, że praca dyrygenta jest tak fascynująca!

Jak widzimy poniżej - przy wykonaniu utworu "Modlitwy Dziewicy" - Tekli Bądarzewskiej - modli się ...

... wozi mechaniczną lalkę na sankach ...

... nakręca ją ...

A to jeszce nie wszystkie zajęcia dyrygenta na scenie.

Hmmm ... dyrygent ma również inne, fascynujące zajęcia sceniczne ...

To już kolejny ( po przebojowym "Z batutą i humorem", przez trzy sezony święcącym triumfy na scenach całej Polski) przebojowy autorski program! 

W koncercie karnawałowym "Batuta, frak i elegancja" wystąpiły Gwiazdy Gliwickiego Teatru Muzycznego - Wioletta Białk, Jolanta Kremer, Anita Maszczyk, Arkadiusz Dołęga i Michał Musioł oraz chór Gliwickiego Teatru Muzycznego.

 

Kim są soliści?

Wioletta Białk

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Miasta Chorzów. W czasie studiów rozpoczęła współpracę z Operą Śląską (Kopciuszek w Zaczarowanym balu K. Gaertner). Obecnie jest solistką Gliwickiego Teatru Muzycznego; współpracuje z Operą Śląską (Bronisława w Studencie żebraku K. Millöckera), Filharmonią Śląską i z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia". Koncertuje w kraju i za granicą, wykonuje muzykę oratoryjną, kantatową, kameralną i estradową. W 2004 roku wykonywała główną partię Enitharmon w prapremierze opery Stanisława Krupowicza Europa w ramach Warszawskiej Jesieni 2004. Od 2005 r. występuje jako Despina w Cosi fan tutte Mozarta w reżyserii Grzegorza Jarzyny w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W Gliwickim Teatrze Muzycznym gra Pepi w Wiedeńskiej krwi i Adelę w Zemście nietoperza J. Straussa, Irenę Molloy w Hello, Dolly! J. Hermana, Maggie w farsie Dajcie mi tenora K. Ludwiga, Bessie w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma, Dorothy Brock w 42 ulicy H. Warrena oraz w koncertach Wiedeń moich marzeń i Batuta, frak i elegancja. Laureatka Nagrody Artystycznej Dyrektora GTM za sezon 2004/2005.

Jolanta Kremer

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie uczyła się w klasie śpiewu prof. S. Marciniak-Gowarzewskiej. Zadebiutowała rolą Wiktorii w operetce P. Ábraháma Wiktoria i jej huzar w 1993 roku w Operetce Śląskiej w Gliwicach. Jeszcze jako studentka brała udział w kursach wokalnych, gdzie miała okazję kształcić głos pod kierunkiem E. Podleś i prof. J. Marchwińskiego. Uczestniczyła też w kursie mistrzowskim prof. A. Orlowitza w Weimarze. W swoim repertuarze ma takie role jak: Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce C. W. Glucka, Królowa nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Franzi w Wiedeńskiej krwi J. Straussa, Julia w Panu de Pourceaugnac Moliera, Eliza w My Fair Lady F. Loewego, Hanna Glawari w Wesołej wdówce F. Lehára, Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Bess w Porgy and Bess G. Gershwina, Ado Annie w Oklahomie! R. Rodgersa. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych im. J. Kiepury w Krynicy i im. K. Jamróz w Busku Zdroju. W repertuarze ma również dzieła oratoryjne Bacha, Haendla i Mozarta. Jej ostatnie role to Vi Moor w europejskiej prapremierze musicalu Footloose-wrzuć luz! T. Snowa, Hrabina Zedlau w Wiedeńskiej krwi i Rozalindę w Zemście nietoperza J. Straussa, Dolly w Hello, Dolly! J. Hermana, Diana w farsie Dajcie mi tenora! K. Ludwiga, Laya i Susanne w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma, Maggie Jones w 42 ulicy H. Warrena oraz w koncercie Batuta, frak i elegancja Macieja Niesiołowskiego. Laureatka Nagrody Artystycznej Dyrektora GTM za sezon 2002/2003 oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gliwice w dziedzinie kultury za rok 2003.

Anita Maszczyk

Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Jeszcze jako studentka debiutowała partią Adeli w Zemście nietoperza J. Straussa w Operze Śląskiej w Bytomiu w 1999 r. W sezonie 2000/2001 była solistką Teatru Muzycznego we Wrocławiu. Współpracuje z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Filharmonią Łódzką, Filharmonią Opolską i Teatrem Muzycznym w Lublinie. Ma na swym koncie nagranie płyty z Akademickim Zespołem Muzycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod dyrekcją Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody. Solistka Gliwickiego Teatru Muzycznego, w którym gra m.in.: Laurey w polskiej prapremierze Oklahomy! R. Rodgersa, Rosinę w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Anastazję w Księżniczce czardasza E. Kálmána, Franzi w Wiedeńskiej krwi i Adelę w Zemście nietoperza J. Straussa, Irenę Molloy w Hello, Dolly! J. Hermana, Maggie w farsie Dajcie mi tenora! K. Ludwiga, Bessie w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma oraz w koncertach Z batutą i humorem, Batuta, frak i elegancja M. Niesiołowskiego i Wiedeń moich marzeń. W Teatrze Muzycznym w Lublinie wystąpiła jako Frasquita w Carmen G. Bizeta. Laureatka Nagrody Artystycznej Dyrektora GTM za sezon 2001/2002 za rolę Rosiny w Cyruliku sewilskim.
 

Michał Musioł

Jak widzimy na powyższej fotce - jest absolwentem Akademii :)

A tak na poważnie - to naprawdę jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach , gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jana Ballarina. Zadebiutował w październiku 2001 r. na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego w partii Hrabiego Zedlau w Wiedeńskiej krwi J. Straussa. W czasie studiów brał udział w wielu spektaklach operowych, operetkowych i musicalowych. Zagrał m. in.: Jonka w Cudzie mniemanym czyli Krakowiakach i Góralach, Józefa w Królu walca i Gusa, kota teatralnego, w Cats. Występował również w przedstawieniach dramatycznych. Solista Gliwickiego Teatru Muzycznego, w którym gra m. in.: Hrabiego Zedlau w nowej inscenizacji Wiedeńskiej krwi J. Straussa, Edwina w Księżniczce czardasza E. Kálmána, Daniłę w Wesołej wdówce F. Lehára, Curly'ego w Oklahomie! R. Rodgersa, B. Flynna w Chicago J. Kandera, Kornela w Hello, Dolly!, Eisensteina w Zemście nietoperza Straussa, Maxa w farsie Dajcie mi tenora! K. Ludwiga, Buffy'ego w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma, Billy'ego w 42 ulicy H. Warrena oraz w widowiskach Z batutą i humorem, Batuta, frak i elegancja M. Niesiołowskiego i Wiedeń moich marzeń, gdzie partneruje Grażynie Brodzińskiej. Od 2002 r. występuje również w Teatrze Muzycznym w Łodzi, gdzie śpiewa partię Edwina w Księżniczce czardasza. Brał udział w licznych koncertach na scenach całej Polski, m. in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Cieszynie i Gdyni, oraz w koncertach telewizyjnych, gdzie występował z najznakomitszymi polskimi solistami i dyrygentami. Laureat Nagrody Artystycznej Dyrektora GTM za sezon 2004/2005.

Misio (jak zdrobniale zapowiadał występy solisty dyrygent-konferansjer Maciej Niesiołowski) zdobył serca 1/2 części żeńskiej publiczności MDK ...

... bo tuż za nim ... uplasował się ...

Arkadiusz Dołęga

Śpiew solowy ukończył na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. J. Ballarina. W 1991 roku otrzymał stypendium Bachakademie w Stuttgarcie w klasie prof. A. Baldina. Występował na koncertach muzyki sakralnej w kraju i w Niemczech. Od 1992 roku solista Operetki Śląskiej, później Teatru Muzycznego w Gliwicach i Gliwickiego Teatru Muzycznego. Współpracuje i koncertuje z Filharmonią Śląską, Zabrzańską i Operą i Operetką w Szczecinie. Współtworzy gliwicki zespół wokalny Sing Connection A. Mazonia. W 2004 r. wystąpił z Aleksandrem Teligą na festiwalu "Viva il canto" w Cieszynie. Do ważniejszych ról w jego dorobku należą: Arystyd w Balu w Savoyu P. Ábraháma, Bojomir w Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Józef w Wiedeńskiej krwi i Caramello w Nocy w Wenecji J. Straussa, Armand we Frasquicie F. Lehára, Leonetto w Boccacciu F. von Suppégo, Amos Hart w Chicago J. Kandera, Adam w Ptaszniku z Tyrolu K. Zellera, Ali Hakim w Oklahomie! R. Rodgersa, Boni w Księżniczce czardasza E. Kálmána, Pastor Moore w Footloose-wrzuć luz T. Snowa, Kornel w Hello, Dolly! J. Hermana, Eisenstein w Zemście nietoperza J. Straussa, Harald Stone w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma, Pat Denning w 42 ulicy H. Warrena oraz role w koncercie Batuta, frak i elegancja.

 

Artyści wykonali utwory operetkowe i operowe, m.in. Ralpha Benatzky'ego, Jacquesa Offenbacha, Franza Lehára, Gilberta i Sullivana. Klasyczne przeboje zostały ujęte w niezwykły, wesoły i niekonwencjonalny oraz niecodzienny sposób, w zaskakujących swoim humorem interpretacjach i układach choreograficznych.

Premiera spektaklu "Z batutą i humorem" odbyła się 7 stycznia 2006 roku.

Niestety, Pani Wioletta Białk na skutek problemów zdrowotnych nie mogła zademonstrować swoich pełnych możliwości wokalnych. Dlatego też poniższy program trochę różnił się od przedstawionego na deskach andrychowskiego MDK. Wielka szkoda, bo podczas ubiegłorocznego występu w Andrychowie - Pani Wioletta swoim głosem zdobyła serce niejednego melomana w naszym mieście.

Akt I
  • Ralph Benatzky: Gospoda pod Białym Koniem (orkiestra)
  • Ralph Benatzky: Gospoda pod Białym Koniem - marsz powitalny (chór mieszany)
  • Charles Gounod: Romeo i Julia - walc Julii "Ah, je veux vivre" (Wioletta Białk)
  • Stanisław Moniuszko: Halka - duet Janusz-Jontek "Wszak ci mówiłem" (Arkadiusz Dołęga)
  • Jacques Offenbach: Opowieści Hoffmanna - aria Olimpii "L’oiseau dans la charmille" (Anita Maszczyk, chór mieszany)
  • Fred Raymond: Błękitna Maska - duet "O Juliska, o Juliska, o Buda Buda Pest" (Jolanta Kremer, Michał Musioł, chór męski)
  • Tekla Bądarzewska: Modlitwa Dziewicy (Wioletta Białk, Anita Maszczyk)
  • Ralph Benatzky: Gospoda pod Białym Koniem - "Piękny jest świat" (Wioletta Białk, Anita Maszczyk, chór mieszany)
  • Franz von Suppé: Boccaccio - duet Lotteringhi-Lambertuccio "Dzyń dzyń dzyń..." (Arkadiusz Dołęga, Michał Musioł)
  • Franz Lehár: Wesoła wdówka - "Gryzetki" (Wioletta Białk, Jolanta Kremer, Anita Maszczyk)
  • Imre Kálmán: Księżniczka czardasza - "Artystki z Varieté" (Arkadiusz Dołęga, Michał Musioł, Wioletta Białk, Jolanta Kremer, Anita Maszczyk)
Akt II
  • Gilbert & Sullivan: Mikado - tercet "O, profesorze wybacz nam" (Wioletta Białk, Anita Maszczyk, Michał Musioł, chór żeński)
  • Gilbert & Sullivan: Mikado - duet "Lubię pożar, choćby płonął własny dach" (Jolanta Kremer, Arkadiusz Dołęga)
  • Franz von Suppé: Boccaccio - duet "Mia bella Fiorentina" (Anita Maszczyk, Michał Musioł)
  • Robert Gilbert: - Foxtrot - "Cóż ja poradzę..." (Jolanta Kremer, Arkadiusz Dołęga)
  • Nico Dostal: Clivia - duet "Bo w Barcelonie" (Anita Maszczyk, Michał Musioł)
  • Franz Lehár: Hrabia Luxemburg - duet "Ja byłem salonowym lwem" (Wioletta Białk, Arkadiusz Dołęga chór żeński)
  • Paul Ábrahám: Wiktoria i jej huzar - duet "Myszko, to była cudna noc" (Jolanta Kremer, Michał Musioł chór męski)
  • Paul Ábrahám: Wiktoria i jej huzar - duet "Moja mama z miasta Yokohama" (Jolanta Kremer, Arkadiusz Dołęga)
  • Leon Jessel: Dziewczyna ze Szwarcwaldu - duet "Oklaski, oklaski" (Arkadiusz Dołęga, Michał Musioł chór męski)
  • Ralph Benatzky: Gospoda pod Białym Koniem - marsz pożegnalny (chór mieszany)
  • Ralph Benatzky: Gospoda pod Białym Koniem - "Piękny jest świat" (Wioletta Białk, Jolanta Kremer, Anita Maszczyk, Arkadiusz Dołęga, Michał Musioł, chór mieszany)

A poniżej - kilka fotek ze spektaklu :

 

 

 

 

 

Pamiątkowa fotka z Misiem - czemu nie!

 

 

Ahhhhhhhh te głębokie dekolty :) Ahhhhhh te atrakcyjne nakrycia głowy ... można by rzec - Akt Trzeci !

... i  ten ognisty taniec ...

... wdzięk i elegancja ...

... wszystko to sprawia, że nie tylko publiczność unosi się ku niebu ...

 

 

Podczas spektaklu kilkakrotnie demonstrowano prawidłowe lądowanie na scenie - Telemarkiem ... nasi skoczkowie niestety, mogliby się wiele nauczyć od artystów z Gliwic.

Czas jak wiemy wszyscy - nie stoi w miejscu.

Pora na finał! Wielkie Brawa!

Zaraz! Zaraz! Oczywistym jest, że olbrzymie brawa należą się nie tylko solistom, chórkowi i dyrygentowi. W powodzeniu tego przedsięwzięcia swój niepodważalny wkład ma również profesjonalny zespół muzyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego!

 

Umknęła mi jedna fotka. Po raz pierwszy w Andrychowie publiczność w ciągu kilku minut zademonstrowała wszystkie gatunki oklasków - od takich sobie ( oczywiście oklaski takie sobie - były na prośbę dyrygenta) - po owacje na stojąco i ... ta właśnie fotka mi umknęła.

Więc na poniższej - niestety - tylko brawa treningowe :) z gatunku - burzliwych :)

Dziękujemy ślicznie artystom za ten wspaniały, pełen ciepła i humoru wieczór

 

Podczas Wieczoru Austriackiego mieliśmy możliwość obejrzeć
Wernisaż wystawy fotografii Ruth Patzelt
"Holz schwimmt Wasser"

Czytaj więcej ...

 

Tradycją Wieczorów Austriackich są również degustacje regionalnych przysmaków

Czytaj więcej ...

 

W przygotowaniu imprezy pomogli

Bank Spółdzielczy w Andrychowie

oraz Gospodarstwo Agroturystyczne "U Bogusi"

W trakcie wieczoru degustowano

  • wspaniały sernik wiedeński z Piekarni Grzegorza Polichy,
  • doskonałe wyroby firmy Ciasteczka z Krakowa - Ryszard Rączka i Spółka,
  • bardzo smaczną kawę Alvorada z firmy "Mrawczyński A.G.",
  • wykwintne miody pitne i naturalne firmy PPHU Tomasz Łysoń z Sułkowic koło Andrychowa,
  • niepowtarzalne pieczywo regionalne Firmy Rodzinnej Mieszczak z Targanic
  • wyborne wina gronowe Prinz Stefan z firmy PPHU AWE-BIS z Bielska Białej
  • pyszne wędliny z Zakładu Przetwórstwa Mięsnego J. Wolas - M. Kastelik.

Patronat medialny nad imprezą objęło

  • Twoje Radio Andrychów 1584 AM
  • Nowiny Andrychowskie

Specjalna komisja powołana w celu zbadania jakości nowej sceny w andrychowskim MDK - pod kierownictwem Macieja Niesiołowskiego - stwierdza co następuje :

Po przeprowadzeniu trwającego trzy godziny testu nowej sceny w andrychowskim Miejskim Domu Kultury stwierdza się, że scena nadaje się wyjątkowo do przeprowadzenia kolejnych Wieczorów Austriackich. Jedyne straty w garderobie jakie stwierdzono podczas występu udokumentowane są na poniższej fotce :) Jeśli chodzi o kurz - nie ma go wcale - więc

Show must go on!

 

Jarosław Skupień

(c) wins